זה לא סוד שעולם הביטוח לא מחבק, בלשון המעטה, את רוכבי הדו-גלגלי. מצד שני, מדינת ישראל מתאימה במיוחד לרכב דו-גלגלי, הן מבחינה טופוגרפית ובעיקר מבחינת מזג האוויר. וזה עוד לפני שדיברנו על היתרון האורבני של כלי רכב דו-גלגליים, אופנועים וקטנועים. על פניו הרשויות היו צריכות לעודד רכיבה על פני נהיגה. אלא שהרוכבים ניצבים מול מכשולים. בואו נבין על מה ולמה ואיך מתגברים.
למה בעצם כל כך קשה להשיג ביטוח לרכב דו-גלגלי?
קודם כל זה פחות קשה ממה שחושבים. עובדה שאנחנו, ועוד מספר סוכנויות, מבטחים אלפי רוכבים ואלפי כלי רכב דו-גלגליים מכל הסוגים והגדלים.
מצד שני, ברור שלרוכב יותר מסובך להשיג ביטוח מאשר לנהג. נקודת המפתח, ואת זה כולם מבינים, היא רמת הסיכון. רכב דו-גלגלי יותר מסוכן ממכונית. הוא מועד יותר לתאונות, הוא מועד יותר לגניבות, והסיכון לרוכב בתאונה הוא גבוה יותר. כל אלה הם גורמי סיכון מבחינת חברות הביטוח, שמוכנות לקחת עליהם אחריות רק במחירים גבוהים מאוד, אם בכלל. זה נכון, אגב, לא רק בישראל.
מה כל זה אומר עבור הרוכב?
את מה שכולנו יודעים כבר שנים; חלק מן החיסכון שנובע מהשימוש ברכב דו-גלגלי – עלות רכישה, תדלוק ותחזוקה – מתקזז עם עלות הביטוח. עדיין, מבחינה כלכלית, ברוב המקרים יותר זול להחזיק רכב דו-גלגלי מאשר מכונית.
ובכל זאת, יש נתונים מפחידים על רכיבה ללא ביטוח
זה מאוד מטריד. מדברים על כמעט 50% מכלי הרכב הדו-גלגליים שאינם מבוטחים. אחת הסיבות לתופעה הקשה הזאת של רכיבה ללא ביטוח – כלומר, בניגוד לחוק – היא, שחלק נכבד מהרוכבים הם צעירים עם הכנסה נמוכה והם לוקחים סיכון איום ונורא. חייבים להילחם בתופעה הזאת.
הפתרון של ‘הפול’ לא נותן פתרון?
עובדה שלא. 'הפול' הוא כרגע הדרך היחידה של רוכבי דו-גלגלי לקבל את ביטוח החובה. אלא שכמו שהמספרים מראים, זה לא באמת עובד עבור כולם. למה? כי בבסיסו ‘הפול’ הוא לא פתרון חסכוני אלא פתרון מעשי. כלומר, מי שהבעיה שלו היא כלכלית, לא ממש מקבל פתרון באמצעות ‘הפול'.
אז הרוכבים בעצם במלכוד?
כל השוק במלכוד, גם הרוכבים וגם חברות הביטוח. הדרך לפתור את הבעיה, לפחות חלקית, היא באמצעות הקלות מיסוי שיוזילו את עלות הרכישה ואת עלות השימוש, ובכך יפנו את הכסף לביטוח. יחד עם זאת, בלי אכיפה משמעותית שום פתרון לא יעבוד באמת.
ק.מ. דנאור מבטחים כל רוכב?
אנחנו מורשים לפעול ולהפיק ביטוחי חובה לרכב דו גלגלי באמצעות 'הפול', וזאת על פי תמחור קשיח. דרך 'הפול' ניתן לעשות ביטוח חובה בלבד. בנוסף, אנחנו יודעים לבטח גם אופנועים וקטנועים בביטוח מקיף וגם בביטוח צד ג', וזאת על פי שיקול דעתה של הסוכנות ושל החברה המבטחת.
אגב, לכל רוכב, גם לאלה שבוחרים לנסוע בנתיב אחר משלנו, אנחנו ממליצים על ביטוח צד ג'. הרוכב יכול, אולי, לקחת הימור על הרכוש שלו, שמכוסה במקיף, אבל לא על נזקים לצד שלישי. הסכומים עלולים להיות משמעותיים וכיסוי צד ג' עשוי לעשות הבדל דרמטי.
איך כל כך הרבה מבוטחים על שני גלגלים מתרכזים בסוכנות אחת?
בשנות התשעים של המאה העשרים פעלה בישראל סוכנות אחת בלבד שנתנה מענה לשוק הדו-גלגלי, שהחל לצמוח ולהתפתח. משה קוזלובסקי (ק.מ.), שייסד אז את הסוכנות ראה בכך הזדמנות להתבסס וצדק בדיעבד. הלקוחות שהגיעו לסוכנות החדשה קיבלו פתרון ביטוח רכב דו-גלגלי שהם לא מצאו במקום אחר – עם ביטוח מקיף, כולל צד ג’ ועם גמישויות שונות שמתאימות לרוכבים.
מה שהתברר הוא, שיש לסוכנות ק.מ. דנאור מתודולוגיה יעילה לטיפול ברוכבי דו-גלגלי, בפועל חבילת ביטוח גמישה, וגם שהרוכבים הם קהילה – אחד סיפר לשני. זה סיפור קלאסי של שירות טוב ושיווק מפה לאוזן.
הפתרון הייחודי בתחום הדו-גלגלי אפשר לנו לקחת נתח שוק משמעותי ולהחזיק בו ולגדול לאורך שנים, אבל השירות פתח לנו את הדלתות לשווקים נוספים בתחום הפרטי והעסקי. תמיד השירות הוא המפתח.
6 טיפים לרוכבים
- לא לחפף במיגון האישי גם בנסיעות הכי קצרות.
- לא להתפשר על איכות הקסדה (תכלס, 2 הקסדות).
- לתחזק את הרכב בשיא הקפדנות.
- לבדוק את הרכב בתדירות גבוהה.
- לנטרל את הטלפון הסלולרי בעת הרכיבה.
- לא לוותר על כיסוי צד ג'.
מעל הכל שני דברים: לשמור על החוק, כולל ביטוח חובה, ולהקפיד על תרבות רכיבה.