על פניו, אמצעי התחבורה שצריך להיות מועדף על ישראלים, ודאי אלו שמתגוררים בערי החוף הצפופות, הוא רכב דו גלגלי, קטנוע או אופנוע. התנאים בישראל ממש אידיאליים לרכיבה, הן מבחינת טופוגרפיה והן מבחינת מזג אוויר, ואפילו מבחינת תשתית הכבישים המשתפרת, אבל בכל זאת שוק ביטוח הרכב הדו גלגלי לא מממש את מלוא הפוטנציאל ולפניו אתגרים רבים.
כמה נתונים על שוק רכב דו גלגלי בישראל
- כ-20% מהנהגים בישראל מחזיקים ברישיון נהיגה לרכב דו גלגלי, כאשר השיעור המדויק משתנה במעט בין עיר לעיר.
- כלי רכב דו גלגליים – קטנועים ואופנועים – מהווים כ-5% מכמות כלי הרכב בישראל.
- רכבים דו גלגליים מעורבים בכ-16% מתאונות הדרכים הקטלניות, פי 4 מחלקם בשוק הרכב, ובכ-10% מכלל התאונות, יותר מפי 2 מחלקם בשוק הרכב בישראל.
- מספר הנפגעים בתאונות רכב דו גלגלי נמצא בעלייה מתמדת מאז 2010, כאשר 2024 מסתמנת כשנת שיא בנפגעים. הסיבה העיקרית לעלייה היא הגידול העצום בכמות הרכבים הנעים בכבישים ועלייה בכמות הנסועה.
- חלק ניכר מתאונות ברכב דו גלגלי הן תאונות עצמיות, כאשר רובן מתרחש בדרכים בין עירוניות.
- מחירי ביטוח רכב בישראל הם גבוהים בהשוואה למדינות בעולם.
- בישראל ניתן לרכוש ביטוח חובה לרכב דו גלגלי, קטנוע או אופנוע, רק באמצעות ‘הפול’.
- שיעור גבוה של כלי רכב דו גלגלי הנעים בישראל אינם מכוסים בביטוח חובה.
- לתשומת לב! אופניים חשמליים אינם מוגדרים רכב דו גלגלי ומהווים נושא ביטוחי נפרד.
מצב הביטוח
חברות הביטוח אינן ששות לבטח אופנועים וקטנועים ואת הרוכבים. הסיבות ברורות: המעורבות הגבוהה בתאונות דרכים והפוטנציאל לגניבה יוצרים סיכון מוגבר.
בעניין ביטוח החובה הדרך היחידה של רוכב ישראלי לעמוד בדרישות החוק היא לרוכש את הביטוח באצעות ‘הפול’, אשר מהווה פתרון מעשי אך ממש לא חסכוני.
ביטוח מקיף וביטוח צד ג’ ניתן להשיג באמצעות מספר חברות ביטוח. המחירים לביטוח מקיף עלולים להיות גבוהים.
מומחי הביטוח שלנו ממליצים לא להתפשר על כיסוי צד ג’.
מכיוון שרכב דו גלגלי הוא בחלק ניכר, אם לא עיקרי, בשימוש של צעירים ובעלי הכנסות נמוכות, עלויות הביטוח, במיוחד ביטוח החובה, מהווים חסם ויוצרים תופעה קשה ומסוכנת של נהיגה ללא ביטוח. יש האומרים כי שיעור הנוהגים ברכב דו גלגלי ללא ביטוח מגיע אף למחצית ממספר הרוכבים בישראל.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – מידע לרכובי דו גלגלי
חשוב לציין כי במדינות רבות הממשלות מעודדות שימוש ברכב דו גלגלי באמצעות התערבות במחירי הביטוח וסובסידיות.
האתגר
תחום ביטוח רכב דו-גלגלי בישראל פועל לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, וכן לפי הוראות חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים), התשל"ה-1975. חוקים אלו מגדירים את החובות והזכויות של חברות הביטוח, כולל דרישות לכיסוי ביטוחי חובה לרכב דו-גלגלי שמכסה פגיעות גוף לנהג, לנוסעים ולהולכי רגל.
האתגרים העומדים בפני השוק כוללים את הצורך בהתמודדות עם העלויות הגבוהות של ביטוח אופנועים וקטנועים, הנובעות מהסיכונים המוגברים ברכיבה ואחזקת אופנוע או קטנוע, ושיפור התנאים הכלכליים והרגולטוריים כדי להבטיח הגנה ביטוחית נאותה לרוכבים תוך הפחתת עלויות.
האתגר האישי של הרוכב הוא לשמור על בטחונו בכל נסיעה וליהנות מהגנה ביטוחית מירבית ומיטבית.
זאת המומחיות שלנו. ראו את הפתרונות שלנו ופנו אלינו לקבלת הצעה מותאמת אישית לביטוח אופנוע או קטנוע.